fredag 19 juni 2015

...dagar då foten och hjärtat behöver vila

Det kom ett träd. Att titta på dagar då foten och hjärtat behöver vila. Det är olivgrönt. Skirt och robust på samma gång. Det kommer säkert att trivas med sällskapet på min altan som är på god väg att kännas grön. Det är lyxigt att få blombud. Och magiskt att få trädbud.

Och jag låg med täcket i soffan, foten högt och lindade in hjärtat i len kolasås. Jag åt jordgubbar och vispgrädde till. Såg en romantisk film. Hämtade mer jordgubbar. Och kolasås. Alltså har man brutit foten är det en rätt okej middag. Behöver varken någon vidare tillredning eller förtäras sittandes. Just horisontalläget kändes viktigt eftersom det är en av få instruktioner från ortopeden som jag verkligen tagit på allvar. Och sen somnade jag.

12 timmar senare vaknade jag upp till midsommarafton och regntung himmel. Bakade något slags stekpannebröd och slog en bakduk runt. Packade ner resterna av kolasås, jordgubbar och grädde i korgen och begav mig iväg på brunch till dem som nyss bodde här. Det var ostressigt och kravlöst på ett nytt och avdammat sätt. Samtliga garder sänktes på några minuter och det blev trivsamt och tillräckligt fastän väldigt långt från Pripps blå-reklamen. Vi tog oss iväg till stång och tombola också, fast den enda som ville dansa gick på kryckor och någon liten vägrade regnbyxor och skuttade omkring i mjukisbrallor och tofflor i pölarna. Jag uttalade min önskan om att fira hemma i stugan nästa år, likt mina barndoms midsomrar. Öppnade upp för att göra oss sällskap där, likt jag var inbjuden i år, men att ramarna blir mina och platsen vald av mig 2016. Överens hade varit en överdrift, men nu har jag uttryckt det i alla fall. Sen tillbaka till lägenheten där jag badade bubbelbad med Deportees, Martha Wainwright och massor av bigaråer medan citron-limepajen svalnade och känslan av tillräcklighet återigen infann sig.

Nu är jag hemma i huset för att växla om. Tanken är att göra stan med min bror ikväll... på kryckor och smärtstillande. Kan gå hur som helst. Men det gillar jag.

Glad midsommar på er därute!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar